بسم الله الرحمن الرحیم
گزیده ها

ضرورت استفاده از تمام ظرفيتها براي توسعه صنعتي كشور

تاریخ انتشار 13 تیر 1396 / نسخه چاپی این مطلب / نمایش خبر 1434

به گزارش روز سه شنبه دفتر نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود:

یکی از عوامل عزت و اقتدار هر ملت کار و کوشش ، مجاهدت و فداکاری عزم و اراده ، ایمان و معرفت ، وحدت و انسجام و رهبری خردمندانه و انگیزه های الهی و اهتمام به امور است .

وی ادامه داد: ملتی که دارای عزم و اراده و تدبیر حکیمانه باشد هرگز در برابر چالشها و خطرات ابرو خم نمی کند و تن به ذلت نمی دهد و تسلیم شیاطین و مزدوران آنها نمی شود . ملت شریف، بزرگوار، با کرامت و انقلابی ما امروز فرصتی یافته تا جبران مافات نموده و با تکیه بر توانائیهای خود و توکل بر خداوند از راه پر پیچ و خم توسعه و پیشرفت عبور کرده و به مقام قریه آمنه مطمئنه و کشوری تراز و سربلند در منطقه و جهان تبدیل شود .

امام جمعه اراک اظهار کرد: مولفه اقتصاد رشد و پویائی و پیشرفت اقتصادی از حیاتی ترین مولفه های عزت و اقتدار نظام اسلامی است خوشبختانه کشور نیز دارای ظرفیتهای عظیم طبیعی و انسانی و ژئو استراتژکی و منابع عظیم نفت و گاز و معادن و مزایای دیگر است . اما کلید همه این امور در دست انسانهای توانا و مصمم و با اراده است که عزم خود را بر سربلندی ملی و اسلامی چزم نموده و بنا دارند کشور را از شر وابستگی به اجانب برهانند و با اقتدار روی پای خود بایستند و نظامی مبتنی بر ارزشهای عظیم اسلامی ایجاد کنند که چشم ها را خیره کند و برای دیگران نیز الگو سازی کنند و یکی از حساس ترین اقدامات در این رابطه قطع وابستگی به اجانب و رو پای خود ایستادن و راه رفتن است .و این مسئله تحقق یافتنی است .

وی گفت: موضوع بسیار مهم تنظیم روابط اقتصادی و بازرگانی جهت استفاده هرچه بیشتر از تولیدات داخلی و مصرف کالاها و خدمات و بومی کردن اقتصاد با نگاه به صادرات و در حقیقت چشم را بر روی واردات غیر ضرور بستن است و تمامی ظرفیتهای کشور را برا ی تامین نیازهای خود به نگاه به صادرات فعال ، روزآمد و کارآمد بکار گیریم . و برای چنین کار بزرگ و نجات بخش از تمامی تدابیر و تجارب بهره برداری نمائیم .

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: براستی چه باید کرد تا تولید داخلی تقویت شود ، واردات و قاچاق فراموش شود و اگر وارداتی باشد برای تولید و یا صادارت مجدد مورد استفاده قرار گیرد .

آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: باید بپذیریم که نجات کشور از وابستگی اقتصادی یک وظیفه همگانی است و قطع ایادی اجانب یک تکلیف شرعی و ملی است و رونق بازار کسب و کار داخلی و مصرف تولیدات کالاها و خدمات داخلی رمز موفقیت است . تاکید ما حمایت از تولیدات داخلی و مصرف کالاهای ساخت داخل است و این امر حائز برکات فراوان برای کشور عزیزمان می باشد .

وی ادامه داد: تاکید ما بر حمایت از تولیدات داخلی با نگاه بر صادرات ونیزحضورقدرتمندانه در بازارهای های خارجی است، البته موضوع توسعه صنعتی کشور از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید برای این هدف نقشه راه روشنی ترسیم و همه متعهد به پیاده کرده آن باشیم.

امام جمعه اراک بیان کرد: صنعت باید استراتژی بسیار حکیمانه ای بر مبنای تجارب داخلی و بین المللی ، رشد و توسعه کشور ، بر اساس نیازها و ضرورتها ، با عنایت به بازار منطقه ای و جهانی و دارای ویژگی های قابل قبول از جمله قدرت رقابت در عرصه جهانی داشته باشد،تا موجب استفاده از تمامی ظرفیت ها، استعدادهای داخلی و منطقه ای و بین المللی، کیفیت قابل قبول ، کاهش هزینه ها و افزایش خلاقیت ، ابتکار و نو آوری باشد.و با برنامه چشم انداز بیست ساله برای دهه آینده و دهه های بعد بتواند کشور را به خود کفایی ، خود اتکایی و قدرت صادرات قابل رقابت در عرصه جهانی تبدیل کند و با سرمایه گذاری در صنایع با تکنولوژی بالا نظیر الکترونیک، هوافضا ،بیوتکنولوژی، بیو انفورماتیک،نانو تکنولوژی و ... و نیز انواع خودرو محرکه ها بتواند با کشورهای پیشرفته جهان رقابت کند .

وی ادامه داد: از طرفی دانشگاهها با برنامه ریزی منظم و منسجم نیروی انسانی خلاق و توانمند را آماده و راهی بازار کار و تولید نموده و صنعت نیز از کلیه ظرفیتهای دانشگاهی و صنعتی موجود، نیروی انسانی کارآمد و با تجربه و منابع طبیعی استفاده نماید و با بازسازی ، نوسازی ،بهینه سازی و به روز کردن صنایع موجود چرخ های از حرکت ایستاده صنعت کشور را در مسیر تولیداتی به روز دوباره به حرکت درآورد و این زخم کهنه دهها ساله را درمان نماید.و با در نظر گرفتن منفعت کشور ، درآمد داخلی ، اشتغال زایی، خلاقیت و استفاده از نیروی انسانی با انگیزه و وظیفه شناس بتواند به جای صادرات مواد خام ، نفت و یا کالاهای بدون کیفیت مطلوب و با قیمت نازل  به تولیدات فرآوریهایی با ارزش افزوده بسیار بالا و جایگزین منابع نفت و مانند آن اقدام نماید .

آیت الله دری نجف آبادی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در خصوص تولید در عرصه داخلی، منطقه ای و بین المللی دست برتری نسبت به رقبای خود داشته باشد و در رقابتی نفس گیر با رقبای منطقه ای و جهانی  خود موفقیت خود را برای همیشه نشان دهد، این کار نیاز به نقشه راه ،سازماندهی، برنامه ریزی، بکارگیری نیروهای لایق و دلسوز ، مجاهدت مستمرو همه جانبه دارد.

وی افزود: کشورهایی مانند ژاپن بعد از جنگ جهانی و کره جنوبی و چین در دهه های اخیر و بعضی از کشورهای شرق دور و حتی بعضی از همسایگان ما در این سالها با تلاش و برنامه ریزی، موفقیت های چشمگیری بدست آورده  و توانسته اند در عرصه بین المللی و جهانی برندهایی بزرگ و جایگاه مستحکم به دست آورند این در حالی است که هرگز منابع نفت،گاز و درآمدهای ناشی از آن در کار نبوده ولی با اهتمام و تلاش مضاعف و غیرت ملی و فداکاری توانسته اند کارهای بزرگی انجام دهند و بسیاری از دروازه های  کشورهای دیگر را به روی خود بگشایند.

امام جمعه جمعه اراک اضافه کرد: بدون تردید  حساسترین وظیفه امروز ما ،دولت و مجلس آن است که در دو برنامه پنج و ده ساله مسیر صنعتی شدن کشور و قطع وابستگی و تامین نیازها و بازاریابی مناسب برای صادرات غیر نفتی ، صنعتی و خدمات و ... و تبدیل مواد اولیه و فرآورده های مورد نیاز و تاسیس و راه اندازی شرکت های بزرگ صنعتی و زنجیره ای کردن صنایع ولو با مشارکت با کشورهای دوست بتوانیم صنعت کشور را به جایگاه ویژه خود برسانیم ،درهمین رابطه در خصوص خودروسازی در سال 1378 زمانیکه مسئولیت  کمیسیون اقتصادی شورای عالی امنیت ملی  بر عهده بنده بود به مسئولین و مدیران وقت ایران خودرو تاکید نمودم که باید در زمینه ساخت و تامین قطعات خودرو به یکی از 10 کشور برتر دنیا تبدیل گردید و از نظر کیفیت ،مصرف سوخت، هزینه های جانبی ، خدمات پس از فروش ، قیمت تمام شده بتوانید با تمامی کشورهای دنیا رقابت کرده و سهمی قابل قبولی از بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص دهید، از طرفی بنابود حمایت از ایران خودرو و سایپا برای مدت زمان محدود ( 10-5 سال) باشد تا بتوانیم با فرجه ای عقب افتادگی ها را جبران کرده و کیفیت را افزایش داده و قیمت و هزینه های سرباری را کاهش دهیم، چگونه کشورهایی نظیر چین و مالزی خودرو ساز شده اند و در حالیکه ما در کشور گمرکی سنگین بر واردات ماشین اعمال می کنیم باز هم توان رقابت نداریم.

وی افزود: تحولات صنعتی در ایران در 50 سال اخیر هم زمان با تحولات صنعتی کره جنوبی شروع شده و صنایع خودروسازی و کشتی سازی هیوندا همزمان با کشتی سازی خلیج فارس و ایران خودرو آغاز شده است و در حالیکه کره جنوبی از منابع نفت و گاز و معادن و بسیاری از امکانات دیگر محروم بوده کشور عزیزمان بسیاری از امکانات مخصوصا ذخایر عظیم نفت و گاز برخوردار بوده و در یک دوره پنج و نیم ساله تقریبا از سال 52 تا 57 حدود صد میلیارد دلار صرفا نفت فروخته و در سالهای 56-55 حدود 6/5 میلیون بشکه نفت تولید کرده است اما نتایج اینهمه منابع و سرمایه به جای رشد و توسعه و پیشرفت گسترش تشکیلات اداری ، مصرفی شدن جامعه و انواع تعهدات داخلی و بین المللی بوده است

آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: براستی اگر نقشه راه روشنی برای مدیریت منابع ارزی کشور و رشد و توسعه صنعتی و کشاورزی و خود کفایی و خود اتکایی و نگاه به صادرات و ارز آوری و حضور قدرتمندانه در بازارهای جهانی بود قطعا سرنوشت امروز کشور به گونه ای دیگر رقم می خورد.

وی تاکید کرد: اکنون با سیاستهای اقتصاد مقاومتی فرصت بسیار خوبی است تا کشور بر ضعف ها و چالشهای گذشته پیروز گردد و از تکرار نابسامانی ها پرهیز نماید و با توجه به دانش فنی و نظرات خبرگان و صاحبنظران نقشه بسیار خردمندانه ای برای دهه های آینده ترسیم نمایند.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: هرنوع غفلت و سهل انگاری مانند آنچه که متاسفانه در رابطه با واگذاری ها و موارد مشابه آن اتفاق افتاده گناهی نابخشودنی و موجب خسارتهای جبران ناپذیر و ادامه روند اقتصاد نفتی وبیماری هلشتاینی خواهد بود.و البته این شیوه ها خلاف انتظار و همه ما در پیشگاه خداوند مسئول و آیندگان بر ما نخواهند بخشید و میبایستی جبران شود.

وی اضافه کرد: بدون تردید امروز فرصتی است که باید همه برای تحقق اقتصاد مقاومتی بسیج و ره صد ساله را انشاالله در 10 سال طی نموده و برای همین الگوی جدیدی از عزت و کرامت و شرافت و اقتدار و عظمت را به جهان و جهانیان ارائه نماییم و قدرت اسلام و ملت و رهبری مدظله را در ساختن فرهنگ و تمدن اسلام به نمایش گذاریم .سیاست ها ی نظام بانکی و صندوق توسعه ملی نیز باید به گونه ای باشد که این راه را هموار نماید وصد البته عمده بار سنگین این مسئولیت بدوش وزارت صنایع و معادن و تجارت و نهادهای ذیربط دیگر است .

آیت الله دری نجف آبادی یادآوری کرد: امیدوارم که دولت دوازدهم و مجلس محترم نسبت به این موضوع مهم با مسئولیت همه جانبه برخورد نموده و گامهای بلند و ماندگاری بردارند و بدون شک خداوند نیز یاری خواهد فرمود.