بسم الله الرحمن الرحیم
گزیده ها

وزير صنعت، معدن و تجارت با آيت الله دري نجف آبادي نماينده ولي فقيه در استان مركزي ديدار كرد.

تاریخ انتشار 27 شهریور 1395 / نسخه چاپی این مطلب / نمایش خبر 1572

وزير صنعت، معدن و تجارت با آيت الله دري نجف آبادي نماينده ولي فقيه در استان مركزي ديدار كرد.
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه در جریان سفر 2 روزه خود به استان مرکزی با آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی دیدار کرد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در این دیدار گفت: استان مرکزی دارای ظرفیت های کشاورزی و صنعتی قابل توجهی است که سرعت تبدیل تمامی این ظرفیت ها به فعل در حد انتظار نبوده است و می طلبد دولت تدبیر و امید تدابیر حکیمانه ای در این خصوص به کار گیرد.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: ظرفیت های معدنی و کشاورزی استان مرکزی در صورت نقشه هدفمند در تولید و صنایع فرآوری و تبدیلی می تواند در تولید ثروت ، کارافرینی و اشتغالزایی سهم ارزنده ای را ایفا کند.
امام جمعه اراک ادامه داد: کیفیت در تولید محصولات کلید رونق و توسعه صنعتی است اما روند ارتقا کیفیت در حوزه صنعت ایران کند است به طوری که برای مثال در زمینه خودرو سازی کشور ما از چین زودتر فعالیت خود را آغاز کرد اما ،محصولات داخلی در این حوزه رضایتمندی مردم را جلب نکرده است و باید به سرعت در این خصوص تجدید نظر شود.
آیت الله دری نجف آبادی با بیان اینکه مصرف انرژی در ایران بالا است، عنوان کرد: نیاز است برنامه های اصولی و حساب شده در صرفه جویی انرژی در لایه های مختلف جامعه نهادینه شود چرا که غفلت و تعلل در این زمینه هدررفت منابع ، آلودگی هوا و کاهش میزان نرخ بهره وری را سبب می شود.
وی ، بر نقش نظام بانکی در حمایت از راهبردهای اقتصاد مقاومتی و رونق تولید تاکید کرد و گفت: جدیت در اصلاح همراهی نظام بانکی با برنامه های اقتصادی موضوعی است که باید در اولویت امور قرار گیرد.

محمدرضا نعمت زاده نیز در این دیدار  افزود: ساماندهی تولید و تقویت اصولی این بخش مورد تاکید مقام معظم رهبری در راهبردهای اقتصاد مقاومتی است و باید این نقشه مترقی به همت ظرفیت های انسانی و امکانات موجود در بخش های دولتی و خصوصی عملی شود.
وی بیان کرد: عزم و اراده دولت برای عمل به راهبردهای اقتصاد مقاومتی جدی است اما، بنیه مالی لازم را به دلیل اینکه حجم بالایی از منابع کشور در پرداخت یارانه ها صرف می شود، ندارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: درحال حاضر 42 میلیون نفر در کشور یارانه در ماه دریافت می کنند که اگر نیمی از این منابع در حوزه تولید و صنعت هدایتگری شود ، بسیاری از مشکلات رفع شده و سرعت اقدامات دولت در اصلاحات اقتصادی افزایش می یابد.
نعمت زاده عنوان کرد: میزان پرداختی یارانه به مردم، یک و نیم برابر بودجه عمرانی کشور است اما دولت چاره ای به جز پرداخت ندارد و ادامه این روند کندی امور زیرساختی را در کشور به همراه دارد.
وی گفت: 55 درصد خصوص سازی ها در دهه اخیربه صورت رفع دیون بوده و بسیاری از بخش هایی که سکان واحدها را به دست گرفته اند ، توان تخصصی و آگاهی و تجربه کافی را ندارند و این مهم در مشکلات و مسایل صنعت اثرگذاری مستقیم داشته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بخش خصوصی از عوامل محوری در پیشبرد توسعه هر کشور است و باید سهم و برنامه های هدفمندی را دنبال کند و برای مثال در کشور چین تا 30 سال گذشته محاسبات اقتصادی و تجاری زیر نظر مستقیم دولت بود اما، امروز بیش از 90 درصد این محاسبات از طریق بخش خصوصی انجام می شود.
نعمت زاده تاکید کرد: برقراری عدالت اجتماعی، کاهش مصرف انرژی، ایجاد اشتغال و صرف منابع در تولید ،از خواسته های رهبر معظم انقلاب است و دولت همه اقدام هایش را بدر این مسیر هدایتگری کرده است.
وی اظهار کرد: دولت در لایحه ای که به مجلس تقدیم کرده ، سه هزار میلیارد ریال مشوق صادراتی را مطرح کرده است که در صورت تصویب آن خدمات ارزنده ای به فعالان صادراتی ارایه می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پنج درصد از صنایع کشور در استان مرکزی مستقر است و این استان یکی از قطب های کلیدی و ارزشمند در تنوع تولیدات مختلف و پیمانکاری های عمده صنعتی است.