بسم الله الرحمن الرحیم
گزیده ها

آيت الله دري نجف آبادي: بنياد مسكن در صف مقدم مقابله با پديده حاشيه نشيني است

تاریخ انتشار 29 فروردین 1396 / نسخه چاپی این مطلب / نمایش خبر 1523

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی روز سه شنبه در جمع کارکنان اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی، افزود: غفلت از مناطق حاشیه نشین، این مناطق را به کانون های بحران تبدیل می کند و دامنه ای از مشکلات جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه دارد.
وی ادامه داد: مقابله با حاشیه نشینی و جلوگیری از گسترش این پدیده، خواسته مقام معظم رهبری است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید همه ظرفیت ها را در راستای تحقق این خواسته به کار بگیرد.
امام جمعه اراک بیان کرد: حاشیه نشینی ارمغان شوم رشد مهاجرت از روستاها، نبود توان کافی در تامین سرپناه مطلوب، وجود بیکاری و اشتغال کاذب است و اگر وضعیت حاکم بر مناطق حاشیه نشین به درستی مدیریت نشود از ابعاد مختلف می تواند جامعه را با چالش مواجه کند.
وی اظهار کرد: زندگی حاشیه نشینی و کنش متقابل اعضای ساکنان این مناطق، عامل به وجود آورنده فرهنگ خاصی است که با فرهنگ متداول حاکم بر جامعه شهری تفاوت ویژه دارد و متولیان امر به خصوص بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید برای مقابله جدی با این پدیده، زمینه استفاده از ظرفیت همه دستگاه های اجرایی را فراهم کند.
امام جمعه اراک گفت: وجود بافت های فرسوده نیز از مشکلات جامعه شهری است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید با همکاری دیگر دستگاه ها از قبیل شهرداری ها نسبت به ساماندهی و مقاوم سازی این بافت ها اقدام کند.
وی اظهار کرد: ساخت و سازها در کشور ایران به دلیل اقدامات غیر کارشناسی و نظارت ضعیف دستگاه های متولی از استحکام و مقاومت چندانی برخوردار نیست و عمر مفید ساختمان در کشور بسیار پایین تر از میانگین بین المللی است.
وی توضیح داد: در صورتی که در کشورهای اروپایی یک ساختمان بیش از 200 سال عمر می کند در ایران این عمر مفید کمتر از 50 سال است که حل این مشکل نیازمند اعمال صریح قانون و مقابله با کارشکنان است.
آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: جایگاه معنویت گرایی و تقوا در شهرک سازی و ساخت و سازهای جدید کشور به طور کامل رعایت نمی شود و زیر ساخت های اساسی نظیر مسجد در بافت های جدید و سکونتگاه های تازه تاسیس مشکل دارد.
وی معماری اسلامی را نخستین گام در احیاء سبک زندگی ایرانی و اسلامی مورد نظر رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید ضمن نظارت دقیق بر ساخت و سازها و برنامه ریزی برای افزایش عمر مفید ساختمان ها، حریم عفاف، حجاب و اخلاق اسلامی را در معماری ساخت و سازهای جدید اعمال کند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزیبیان کرد: توجه ویژه به مستضعفان و معلولان، اجرای طرح های هادی روستاها، ساماندهی بافت های فرسوده روستایی و مقاوم سازی مسکن روستایی، تجمیع روستاهای کم جمعیت و ارائه خدمات بهداشت و درمان، آموزشی، ورزشی و فرهنگی مستمر به روستائیان برای مقابله با پدیده حاشیه نشینی در شهرها از دیگر تکالیف مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساماندهی و مهار مناطق حاشیه ای است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ساخت 27 مسکن برای خانوارهای 2 معلول با ارائه تسهیلات 180 میلیون ریالی بلاعوض بخشی از فعالیت این نهاد انقلابی در سال گذشته است.
محمدرضا رضافرح افزود: مقاوم سازی مسکن روستایی یکی از برنامه های بنیاد مسکن استان مرکزی در سال گذشته بودو تا کنون 31 هزار واحد مسکونی روستایی در استان مقاوم سازی شده است.
وی توضیح داد: مقاوم سازی پنج هزار واحد دیگر نیز امسال در این استان هدفگذاری شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: 528 واحد مسکونی کوی کوثر اراک تا پایان خرداد ماه و 200 واحد نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی(ره) در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ و افتتاح حساب ۱۰۰، در 25 اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرد.