بسم الله الرحمن الرحیم
گزیده ها

حضرت آیت الله دری نجف آبادی: تغییر الگوی کشت راهکار توسعه بخش کشاورزی استان مرکزی است

تاریخ انتشار 6 مهر 1395 / نسخه چاپی این مطلب / نمایش خبر 1567

آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی ظهر امروز در بیست‌ و هشتمین گردهمایی سنگرسازان بی‌سنگر و چهاردهمین یادواره 75 شهید سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به حفظ آرمان‌های انقلاب اظهار داشت: برادران و خواهران مجاهد و سختکوشمان با همت آرمان‌های جامعه اسلامی را حفظ و دنبال می‌کنند که در این راه شهدا رسالت خود را به نحو احسن ادا کردند و اکنون نوبت به ما رسیده و سپس نسل آینده عهده‌دار این رسالت سنگین است.

وی افزود: باید نگاهی ویژه به امروز و آینده داشت چرا که آینده‌نگری یکی از ارکان اساسی برای داشتن کشور و جامعه‌ای پویا است همچنین بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین بخش‌های کشور بوده که منابع طبیعی، فضای‌سبز، اقتصاد پایدار، توسعه پایدار و سایر ارگان‌ها به این عرصه وابسته‌ است.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: در عرصه کشاورزی آب، خاک، نیروی انسانی، علم‌ و دانش به همراه فناوری، نهادهایی فعال در عرصه کشاورزی به منظور هدف‌گذاری، منابع بانکی، منابع بودجه‌ای، منابع بیمه‌ای، صنایع وابسته، صنایع تکمیلی، صنایع تبدیلی و صدها مجموعه دیگر دخیل است که اگر در کنار یکدیگر قرار گیرند می‌توانیم از فرصت‌ها به بهترین نحو استفاده کنیم و چالش‌ها را بشناسیم و آنها را به حداقل برسانیم.

بهره‌برداری از آب، خاک و محصولات نیازمند تدبیر و اندیشه است

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با اشاره به مشکل کم‌آبی در استان گفت: باید تلاش کرد تا معضل کم‌آبی و گسترش کویر را به حداقل برسانیم و با آفاتی که اقتصاد و منابع کشور را مورد تهدید قرار داده‌ مقابله کنیم بهره‌برداری از آب، خاک و محصولات نیازمند تدبیر و اندیشه است و این امر به عهده محیط زیست، صنایع، بانک‌ها، نهادهای حمایتی، پشتیبانی مجلس و سایر موارد است.

وی عنوان کرد: کشاورزی امروز باید با نگاهی یکپارچه دیده شود چرا که عرصه کشاورزی امروز برای گذران معیشت نیست و نباید به افرادی‌که از این طریق تامین معیشت می‌کنند ضربه‌ای وارد شود اما برای اداره این عرصه در کشور و تامین تغذیه، سلامت مواد غذایی، امنیت غذایی و سایر موارد نهایت همکاری‌ها انجام شود یکی از مهم‌ترین مسائل جامعه در این قالب گنجانده می‌شود.

دری نجف‌آبادی خاطرنشان کرد: امورات آبخیزداری، حفاظت از سفره‌های زیرزمینی باید به بهترین نحو انجام شود زیرا که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم، همچنین از دوره گردش آب باید به بهترین شکل استفاده شود و آبیاری بارانی را جزو ممنوعیت‌های کشاورزی بدانیم و درجایگزینی آن از آبیاری قطره‌ای استفاده کنیم زیرا که در بررسی‌های انجام شده اثبات شد که این شیوه برای گیاهانی مانند کلزا نیز کفایت می‌کند.

استفاده از منابع استان مرکزی نیازمند مدیریتی یکپارچه است

امام جمعه اراک با اشاره به معضل کم‌آبی در استان مرکزی گفت: سفره‌های زیرزمینی استان سالانه به مقدار یک تا 1.5 متر در حال کاهش بوده و در این راستا نیازمند کمک کارشناسان، خبرگان و وزارت نیرو هستیم تا بتوانیم مدیریتی یکپارچه داشته باشیم و زیرنظر دولت بتوانیم آب‌روی حداکثر و بهره‌بری حداقل را کسب کنیم.

وی بیان کرد: درباره به‌کارگیری زمینی به مساحت 4 هزار هکتار برای پرورش دانه‌های روغنی مانند کلزا، سویا و ذرت باید نهایت تلاش را به منظور مجهز ساختن این طرح داشته باشیم، از استانداری، دهیاری‌ها، منابع طبیعی، مراکز دولتی و غیردولتی و سایر موارد تقاضای همکاری داریم تا بتوانیم از ظرفیت قابل قبول استان نهایت استفاده را داشته و حاشیه‌ها و گره‌های کور را در این زمینه برطرف کنیم.

دری نجف‌آبادی افزود: در زمینه تولیداتی مانند محصولاتی مانند کشمش، گل‌ و گیاه، کلزا و غیره باید برنامه‌ریزی شود به‌گونه‌ای که این محصولات به بازارهای جهانی ورود یابند و این مهم نیازمند نوآوری در صادرات است، باید سعی کنیم صادرات استان را با بسته‌بندی‌هایی مناسب و اجناسی با مرغوبیت بالا ارائه دهیم.

مسئولان آرد، گندم و نان مصرفی مردم را بدون سبوس عرضه نکنند

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی برضرورت صادرات تاکید کرد و گفت: صادرات علم، دانش‌ و فن که کیفیت آن از اهمیت بالایی برخوردار است و در بخش کشاورزی انجمن‌های مربوطه موظف به حمایت در این زمینه هستند مسئولان باید برای گندم‌های فعلی تدابیری بی‌اندیشند و ما آمادگی خود را برای اعلام راهکارهای بلند مدت اعلام می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم که 20 درصد از این گندم را برای حمایت و تنظیم بازار در اختیار دولت قرار دهند.

وی عنوان کرد: از مسئولان تقاضا داریم که آرد، گندم و نان مصرفی مردم را بدون سبوس عرضه نکنند و از صدا و سیما تقاضا داریم که در این زمینه اطلاع‌رسانی‌ و فرهنگ‌سازی‌های لازم را انجام دهند تا عموم مردم آگاه شوند.

دری نجف‌آبادی بیان کرد: راه‌های غلطی که تاکنون ادامه داشته‌اند نباید ادامه یابد چرا که پیرو این راهکارهای غلط 18 درصد از تولیدات گندم برای کسر سبوس از بین می‌رود و این اقدام مصلحت عمومی و نان مرغوب مردم را به خطر می‌اندازد همچنین اقتصاد مقاومتی با به‌کارگیری راهکارهای صحیح به مرحله اجرا می‌رسد.