بسم الله الرحمن الرحیم
گزیده ها

آیت الله دری نجف آبادی: روز فرهنگ عمومی فرصتی برای بازشناسی ارزش‌های اسلامی است

تاریخ انتشار 13 آبان 1395 / نسخه چاپی این مطلب / نمایش خبر 1436

فرهنگ ریشه در مبانی اعتقادی،باورها،اخلاقیات،افکار و اندیشه ها ،آداب و رسوم مذهبی و قومی و نژادی،علوم و فنون و سنتهای اجتماعی و خانوادگی ،تجارب تاریخی،منش ها،بینش هاو روشهای گوناگون و انگیزه های تاثیرگذار در هدایت جامعه و اقدام و عمل و ترسیم نوع زندگی و هویت بخشی به انسانها و نقشه راه زندگی را ایفا می نماید البته عوامل محیطی،زیستی،روان شناختی،تاریخی،اجتماعی،خانوادگیو مانند آن و تفاوت بینش ها و نگرش ها تاثیرگذار و نقش آفرین خواهد بود.
ایشان در توضیح بیشتر فرهنگ به مولفه های هفت گانه فرهنگ شامل هنجارها،نمادها،نقش ها،بینش ها،ارزش ها،علوم و فنون و ساختار ها اشاره فرمودند و پوشش انسان، نوع غذا و لباس ، اجرای طراحی ساخت و سازو معماری، حضور در جامعهو روابط اجتماعی و خانوادگی، شخصیت اجتماعی اشاره کرد و گفت: شیوه و سبک زندگی بشر بخشی از فرهنگ عمومی است ک در بعد ظاهری مطرح است و لذا فرهنگ عمومی مولفه هایی از فرهنگ است که اثرگذاری آن عمومی و فراگیر است.
امام جمعه اراک به بعد دیگر فرهنگ عمومی اشاره کرد و افزود: بخش دیگر فرهنگ عمومی ریشه در رفتار و کردار انسانی دارد به عنوان مثال حضور به موقع یک کارمند در محل کار و تکریم ارباب رجوع، وجدان کاری ونظم و انضباط اجتماعی، رعایت قوانین، نهادینه کردن اخلاق فردی و اجتماعی در جامعه و بسیاری مثال های دیگر که بعد دیگر فرهنگ عمومی را شامل می شود.
وی فرهنگ عمومی را راهنمای رفتار و کردار و اعمال انسان توصیف کرد و افزود: در فرهنگ عمومی مجموعه ای از ارزش ها، اعتقادات و باورها و در طرف دیگر آسیب ها و هنجارها شکل گرفته اند که وظیفه شورای فرهنگ عمومی اصلاح آسیب هایی است فرهنگ عمومی را مورد تهدید قرار داده و موجب تقویت اعتقادات دینی و باورهای اسلامی می شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی در ادامه شورای فرهنگ عمومی را عالیترین مرجع تصمیم گیر و تصمیم ساز در حوزه فرهنگ عمومی دانست و تصریح کرد: نظام اسلامی که یک انقلاب فرهنگی را شکل داده است مهد تمدن و فرهنگ است از این رو با تشکیل شورای فرهنگ عمومی به عنوان مرجعی عالی در حوزه فرهنگ عمومی به دنبال تحقق اهداف انقلاب در حوزه فرهنگ است.
وی در ادامه ترویج سبک زندگی اسلامی را موجب تقویت فرهنگ عمومی دانست و افزود: در حال حاضر مصوبات شورای فرهنگ عمومی در استان ها و شهرستانهای کشور به منظور تقویت سبک زندگی اسلامی و ارائه راهکار به منظور کم رنگ کردن توطئه های دشمنان برای القای سبک زندگی غربی است که موفقیت در این مهم موجب گرایش بیشتر فرهنگ عمومی به سمت ارزش های اسلامی و دینی خواهد بود.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با تاکید بر اینکه فرهنگ عمومی باید متاثر از سبک زندگی اسلامی باشد، افزود: نهادینه ساختن فرهنگ دینی و اخلاق اسلامی عامل مهمی در تقویت فرهنگ عمومی است و رهبر معظم انقلاب نیز با ابلاغ سیاست های کلان نظام و نیز در توصیه به متولیان فرهنگی کشور بر این مساله تاکید داشته و دارند.
وی تاکید کرد: نخستین ثمره ترویج سبک زندگی اسلامی و تدوین سیاست های فرهنگی مناسب ، تحکیم بنیان خانواده ها شده و موجب تقویت باورهای دینی و بنیه اعتقادی مردم به ویژه جوانان خواهد شد که در صورت موفقیت در اجرای این طرح قطعا شاهد عدم طرح شدن برخی از دستورات جلسه شورای فرهنگ عمومی  در حوزه آسیب های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد و ناهنجاری خواهیم بود.
امام جمعه اراک ضرورت اصلاح فرهنگ عمومی جامعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: فرهنگ عمومی با جریاناتی مواجه است که متاثر از فرهنگ غربی شده است و امروزه بخشی از جمعیت جوان کشور  ما فریب القائات فرهنگ غرب را می خورند و به دلیل متغیر بودن نیازهای زندگی با پیشرفت تکنولوژی قطعا فرهنگ عمومی مورد تهدید قرار می گیرد از این رو اصلاح فرهنگ عمومی با توجه به مسائلی که مطرح شد ضرورت دارد.
وی تغییر در باورهای فردی و اجتماعی، مشارکت مردم و استفاده از توان و ظرفیت های نخبگان و صاحب نظران، بهره مندی از پتانسیل سازمان های مردم نهاد، نگاه جدی به مقوله فرهنگ و درک عمیق آن با بررسی تمامی ابعاد از جمله اصول کلی اصلاح فرهنگ عمومی در جامعه است.