بسم الله الرحمن الرحیم
گزیده ها

ضرورت استفاده از توليدات و خدمات داخلي با استفاده بهينه از منابع و ظرفيتها از ديدگاه آيت الله دري نجف آبادي

تاریخ انتشار 19 دی 1395 / نسخه چاپی این مطلب / نمایش خبر 1547

بسم الله الرحمن الرحیم

ضرورت استفاده از تولیدات و خدمات داخلی با استفاده بهینه از منابع و ظرفیتها

یکی از عوامل عزت و اقتدار هر ملت کار و کوشش ، مجاهدت و فداکاری عزم و اراده ، ایمان و معرفت ، وحدت و انسجام و رهبری خردمندانه و انگیزه های الهی و اهتمام به امور است .

ملتی که دارای عزم و اراده و تدبیر حکیمانه باشد هرگز در برابر چالشها و خطرات ابرو خم نمی کند و تن به ذلت نمی دهد و تسلیم شیاطین و مزدوران آنها نمی شود . ملت شریف و بزرگوار و با کرامت و انقلابی ما امروز فرصتی یافته تا جبران مافات نموده و با تکیه بر توانائیهای خود و توکل بر خداوند از راه پر پیچ و خم توسعه و پیشرفت عبور کرده و به مقام قریه آمنه مطمئنه و کشوری تراز و سربلند در منطقه و جهان تبدیل شود . مؤلفه اقتصاد رشد و پویائی و پیشرفت اقتصادی از حیاتی ترین مولفه های عزت و اقتدار نظام اسلامی است خوشبختانه کشور نیز دارای ظرفیتهای عظیم طبیعی و انسانی و ژئو استراتژیکی و منابع عظیم نفت و گاز و معادن و مزایای دیگر است . اما کلید همه این امور در دست انسانهای توانا و مصمم و با اراده است که عزم خود را بر سربلندی ملی و اسلامی جزم نموده و بنا دارند کشور را از شر وابستگی به اجانب برهانند و با اقتدار روی پای خود بایستند و نظامی مبتنی بر ارزشهای عظیم اسلامی ایجاد کنند که چشم ها را خیره و برای دیگران نیز الگو سازی کنند . یکی از حساس ترین اقدامات در این رابطه قطع وابستگی به اجانب و رو پای خود ایستادن و راه رفتن است .و این مسئله تحقق یافتنی است .

موضوع بسیار مهم تنظیم روابط اقتصادی و بازرگانی جهت استفاده هرچه بیشتر از تولیدات داخلی و مصرف کالاها و خدمات و بومی کردن اقتصاد با نگاه به صادرات و در حقیقت چشم را بر روی واردات غیر ضرور بستن است . و تمامی ظرفیتهای کشور را برای تامین نیازهای خود با نگاه به صادرات فعال ، روزآمد و کارآمد بکار گیریم . و برای چنین کار بزرگ و نجات بخش از تمامی تدابیر و تجارب بهره برداری نمائیم .

براستی چه باید کرد تا تولید داخلی تقویت شود ، واردات و قاچاق فراموش شود و اگر وارداتی باشد برای تولید و یا صادارت مجدد مورد استفاده قرار گیرد .

آیا مصرف کالاهای غیر ضرور و وارداتی برای کشور و ملت ما پسندیده است مفهوم این مسئله چیست ؟ و پیام واردات بی رویه و غیر ضروری چیست ؟ آیا راهی برای نجات کشور وجود دارد ؟ چگونه می توان بر شرایط فعلی پیروز شد ؟

باید بپذیریم که نجات کشور از وابستگی اقتصادی یک وظیفه همگانی است و قطع ایادی اجانب یک تکلیف شرعی و ملی است و رونق بازار کسب و کار داخلی و مصرف تولیدات کالاها و خدمات داخلی رمز موفقیت است . تاکید ما حمایت از تولیدات داخلی و مصرف کالاهای ساخت داخل است و این امر حائز برکات فراوان برای کشور عزیزمان می باشد . که در اینجا بصورت نمونه برخی از آثار و منافع و نتایج آن یادآور می شود :

مصرف کالاها و خدمات داخلی یک وظیفه انسانی و ملی است .
 ما باید کشور خودمان را آباد کنیم نه کشورهای دیگر را
استقلال و خود کفائی کشور در استفاده از تولیدات داخلی است .
رشد و پیشرفت کشور مدیون رونق بازار کسب و کار و فروش تولیدات است .
توانمند سازی در کشور در گرو فعالیت سالم اقتصادی و بی نیازی از بیگانگان است .
تولید کنندگان باید بر کیفیت و خدمات بعد از فروش بیفزایند . و خود را از نظر کیفیت و قیمت در تراز کشورهای دیگر بحساب آورند .
شرط حضور در بازارهای جهانی تولید داخلی است .
قطع وابستگی به نفت و خام فروشی مشروط به استفاده از تولیدات داخلی است .
اشتغال سالم و مولد در تولید داخلی است .
10-   حمایت از تولید کنندگان و کارهای مفید داخلی و کارگران است .

11- سلامت فیزیکی و جسمی با کار و تولید است .

12- زنجیره های تولیدی باید تکمیل شود .

13- الگوگیری از کشورهای موفق در این زمینه مانند چین ، کره ، ژاپن ، آلمان ( چین از زمان دنگ شیائو پینگ یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان شد)

14- ما نباید بازار دیگران را احیا کنیم و برای دیگران کار تولید کنیم .

15- تولید برای صادرات یک وظیفه است .

16- برای صادرات فرهنگ و عزت نیز باید تولیدات ما قابل رقابت باشد .

17-      الگو بودن برای کشور های اسلامی نیز وظیفه است .

18-      پیشرفت دانش و فن آوری در تولیدات

19-      اشتغال دانش آموختگان

20-      سطح مهارت و تخصص باید ارتقا یابد .

21-      مبارزه با مفت خوری ، تنبلی ، کلاشی ، سرباری بودن ، دزدی و فساد و غیره ...

22-      مبارزه با فساد و قاچاق و بیکاری و تبعیض با اشتغال سالم

23-      پول در مقابل کار

24-      اهتمام به امور جامعه و مسلمانان و مردم و ناصح امین بودن

25-      اقتدار نظام اسلامی در ایجاد نظام قدرتمند اقتصادی ، ارائه الگوی جدیدی از نظام عدالت اجتماعی اشتغال سالم ، حضور قدرتمندانه در بازارهای منطقه و جهانی است .

26-      منابع فراوان نیاز به کار و برنامه و تدبیر دارد .

27-      اشتغال بزرگترین عامل سلامت جامعه است .

28-      اگر ما نتوانیم اشتغال ایجاد کنیم نشانه ضعف نظام اسلامی است و یا نشانه سوء تدبیر ما و مسئولان

29-      ایجاد ظرفیتهای جدید

30-      کشتی سازی ، ماشین سازی ، هواپیما سازی

31-      حضور مقتدرانه در بازارهای هدف

32-      هدف گزاری برای حضور در بازارهای هدف

33-      تعدیل و کاهش و مدیریت حکیمانه و بهینه مصرف

34-      تبدیل تولیدات مازاد به فراوری های نوین مثل :

زعفران

سنگهای تزئینی

پوست و روده و سالامبور

لباس و پارچه

دارو سازی و غیره

انواع ابمیوه های تولیدی و تبدیل آن به آبمیوه و کنسانتره

35-      استفاده از ظرفیتهای بندری و فرودگاهی ، ترانزیتی ، حمل و نقل و دانشگاهی

36-      وظایف نهادهای گوناگون مانند خانواده ها ، حوزه ها ، صداوسیما ، آموزش و پرورش و دانشگاهها در این امر خطیر معین شود .

37-      تحریمها و سیاستها فرصتی است برای تحول در ساختار اقتصادی کشور

38-      اصلاح ساختارها و ساختارهای اداری در جهت توسعه صادرات و کاهش واردات

39-      اصلاح قوانین مربوط

40-      قطع روابط فرصت طلبانه و سوء استفاده گرانه و فساد انگیز و مفت خورانه

41-      کار عمیق فرهنگی ، بسیج همه جانبه مانند بسیج زمان جنگ

42-      تعیین حداکثر دریافتی از بیت المال

43-      تعیین نظام مالیاتی کارآمد و موثر

44-      وظایف نظام بانکی و حمایت واقعی از تولید ، سرمایه گذاری ، اشتغال ، و صادرات

45-      وظایف بسیار مهم کارخانجات و راه اندازی واحدهای ارندی و ...

46-      توسعه اموزش فنی و حرفه ای به معنای واقعی کلمه و مهارت آموزی

47-      پرهیز از سرمایه گذاریهای غیر مولد

48-      تعدیل نظام مصرفی و الگوی مصرف در مواردی مثل دارو ، وسایل آرایشی و طلا 

49-      تولید کشور را آباد می کند ، نه مصرف

50-      ارز ما عرض ماست و عرض ما ناموس ماست

51-      توجه جدی به مناطق و ظرفیتها و استعدادهای مختلف مناطق گوناگون کشورو آمایش سرزمین که بسیار حیاتی و مهم است

52-      تاکید بر ابیاری قطره ای بعنوان یک وظیفه بسیار مهم و ضروری برای استفاده بهینه از منابع آبی کشور

53-      موضوع مهم بررسی انواع چالشها و تهدیدات سرزمینی و اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آسیبها و ارتفقای امنیت ملی و مناطق و مرزها با ایجاد اشتغال و کار و تولید و سرمایه گذاری و تامین نیازها

54-      نقشه جامع راه دوساله ، پنجساله و ده ساله و نظارت و سازماندهی و برنامه ریزی قدرتمند منطقه ای و بخشی و فرا بخشی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و چشم انداز بیست ساله و سیاستهای اصل 44 و زیست محیطی و اشتغال زائی و ... و ارتقای امنیت همه جانبه اجتماعی و ملی و خانوادگی

55-      احیای کلیه واحدهای نیمه تمام و شهرکهای صنعتی و روزآمد و کارآمد کردن واحدها و واگذاری واحد ها منوط به اشتغال دو برابر و نوسازی و توسعه صادرات و کاهش هزینه ای بار و غیره ...

56-      استاندارد کردن کالاها و خدمات و خدمات پس از فروش و برنامه ریزی جهانی

57-      ضرورت تشکیل و حمایت و تشویق از کارگروههای تحقیقاتی پژوهشی ، آموزشی ، برنامه ریزی فعال در زمینه سیاستهای مربوط به حمایت از تولیدات و خدمات داخلی ، ارتقای کیفیت مربوط ، استاندارد سازی ، بهره وری بهینه ، بازاریابی ، هدف گذاری برای بازارهای جدید ، برند سازی ، تبلیغات کالاها و خدمات تولیدی در سطح جهانی ، تنظیم روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در جهت اهداف یاد شده و معرفی کالاهای تولیدی در عرصه های منطقه ای و بین المللی و همسایگان و کشورهای هدف و تلاش برای حضور قدرتمند پایدار در بازار جهانی و سازمان تجارت جهانی و بلوکهای اقتصادی دنیا و استفاده از کلیه ابزار سیاسی و پولی و بانکی و روابط سیاسی در جهت توسعه اقتصادی کشور

58-      سرمایه گذاری و برنامه ریزی و سازماندهی بخش عظیمی از امکانات کشور صرفا جهت صادرات و هدف گذاری برای صادرات و یا صادرات مجدد و مشارکت با کشورهای دیگر برای این امر و تبدیل مناطق آزاد و مناطق جنوبی و مرزی کشور برای توسعه صادرات و تامین مایحتاج همسایگان و یا استفاده از ظرفیتهای مناطق یاد شده برای افزایش صادرات و خدمات گوناگون به کشتی ها و سوخت رسانی و خدمات تعمیراتی و پشتیبانی از وسائل حمل و نقل دریایی ، هوائی و زمینی و ترانزیتی و سوآپ نفت و گاز و تحکیم و تقویت خطوط مواصلاتی و ارتباطی و ریلی در سطح منطقه  و جهانی

آنچه باید در پایان عرض کنم دو سه نکته کلیدی است و آن اینکه :

الف – باید قدر فرصتها را شناخت و برای بهره برداری از تمامی فرصتها برنامه ریزی ، سیاستگذاری و تدبیر نمود و بدانیم فردا دیر است و غفلت گناهی بزرگ و نابخشودنی و فرصتها تکرار نخواهد شد اکنون فرصت بسیار حساس و مناسبی برای تحول در تمامی ساختارهای اقتصادی و اداری و اجرائی و بنگاه داری و قانونگذاری و بانکی و روابط تجاری و بازرگانی کشور است .

ب – موضوع شکرگذاری در برابر خدا و حسن تدبیر نیز از وظایف کلیدی همه ماست . غفلت گناه و جهالت گناهی بدتر و سهل انگاری و تنبلی و تضییع نعمتها و فرصتها خیانت به خود و جامعه و نسلهای آینده است و مقتضای شگرگزاری استفاده از هر چیز در جای خود و بموقع است و تنبلی ، تن پروری ، سهل انگاری ، سرگرمی ، فساد و فحشا ، تبذیر ، ولخرجی و مقولاتی از این دست ظلم بزرگی به کشور ، نظام ، ملت و خون مقدس شهداست .

ج- اسلام ما را به صراط مستقیم و قوی و قویم ایمان و تقوی و عمل صالح دعوت می کند و فرا می خواند و عبور و تجاوز از صراط مستقیم جز سقوط در هاویه و ذلت و وابستگی و اسارت و فساد و آلودگی و عقب افتادگی و خسارت دنیا و آخرت نخواهد داشت . خداوند همه ما را از خواب غفلت بیدار فرماید انشاالله